An An Approach to the Scope of Feminist Hashtag Activism:

The Case of #UnDíaSinNosotras on Social Media

Authors

DOI:

https://doi.org/10.38056/2005aiccXXXII700

Keywords:

feminist digital activism, #UnDíaSinNosotras, media coverage, media outlets, social media networks

Abstract

This article analyzes the scope of feminist activism articulated around the hashtag #UnDíaSinNosotras, with an emphasis on its circulation, appropriation, and resonance on social media and media outlets during 2020 in Mexico. Using a methodology that combined automated data extraction from TikTok and Facebook with qualitative analysis, the actors, types of content, and dissemination logics that accompanied this cyberfeminist action were identified. The analysis considers dimensions such as virality, speed of interaction, network cohesion, media resonance, and global reach. Main differences were found between traditional and alternative actors in terms of their approach and narrative regarding the protest. Finally, two scenarios are presented that allow for reflection on the role of the media in shaping meanings and in the expansion or depoliticization of feminist messages in the digital space.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Accossatto, R., y Sendra, M (2018) Movimientos feministas en la era digital. Las estrategias comunicacionales del movimiento Ni Una Menos. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, 6(8), 117-136. ISSN: 2343-6131.

Álvarez, Lucía (2020) El movimiento feminista en México en el siglo XXI: juventud, radicalidad y violencia. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 65(240), 147-175. https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2020.240.76388

Apificar (2024) Investigación de hashtags en redes sociales. https://console.apify.com/actors/53dF2DXoQdkhdZ4i5/information/latest/readme

Apify (2025) Acerca de Apify. https://apify.com/about

Aranda, J (2022) Luchas Feministas en México, 2007-2020 y estética de la contra-imagen. En Artefacto Visual. Revista de Estudios Visuales Latinoamericanos. 7 (13) ISSN 2530-4119

Asociación de Internet Mx (2024) 20° Estudio sobre los hábitos de usuarios de internet en México 2024. https://acortar.link/7xup5P

Bruns, A. (2022) Filtro burbuja. Revista Latinoamericana de Economía y Sociedad Digital (1) https://doi.org/10.53857/ndhq9707

Ellis E (2016, noviembre 4) Inside NowThis, the Upstart That's Owning Social News. WIRED. Culture. https://www.wired.com/2016/11/inside-nowthis-upstart-thats-owning-social-news/

Fagundes-Ausani, M (2025). Combating Anti-Feminism and Building Strategies for Gender Equality: The World of Digital Feminist Media Activism in Brazil and France. Politikon: The IAPSS Journal of Political Science, 59(1), 33–62. https://doi.org/10.22151/politikon.12025.2

Fileborn, B., y Loney-Howes, R. (2020). Using Social Media to Resist Gender Violence - A Global Perspective. Oxford Research Encyclopedia of Criminology. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264079.013.613

García, A (2022) Se suman a «Un día sin mujeres» para visibilizar su aporte económico. Cimacnoticias https://cimacnoticias.com.mx/2022/03/09/se-suman-a-un-dia-sin-mujeres-para-visibilizar-aporte-economico-de-esta-poblacion/

Garay, M (2022) Capítulo 5. Habitar los espacios digitales, acciones colectivas feministas. En Zaragoza, M (Coord). Comunicar y habitar el espacio público: Transformaciones históricas, expresiones artísticas y confrontaciones políticas. Universidad Nacional Autónoma de México, 75 – 89. ISBN 978-607-30-6833-8

Gerth, S (2020) Protesta feminista, con amplia replicación en medios internacionales. Cimacnoticias. https://cimacnoticias.com.mx/2020/03/10/protesta-feminista-con-amplia-replicacion-en-medios-internacionales/

Hernández-Conde, M., Arencón-Beltrán, S., y Sola-Morales, S (2021) Narrativas transmedia feministas. El caso del movimiento 8M español durante el 2019. Dixit, (35), 51–70. https://doi.org/10.22235/d35.2610

Jenkins H (2008) Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Ediciones Paidós Ibérica. ISBN: 978-84-493-2153-5

Khamis, S., & Dogbatse, F. S (2025). ‘I’m Bisan from Gaza and I’m Still Alive’: Palestinian Digital Feminism and Intersectional Narratives of Resistance. Feminist Encounters: A Journal of Critical Studies in Culture and Politics, 9(1), 15. https://doi.org/10.20897/femenc/16025

Lawrence, C (2024, 15 de abril) Prague startup Apify raises €2.8M for AI data mining. Techeu. https://tech.eu/2024/04/15/prague-startup-apify-raises-eur28m-for-ai-data-mining/

Lobato, L. C., y Gonzalez, C (2020). Embodying the Web, recoding gender: How feminists are shaping progressive politics in Latin America. First Monday, 25(5). https://doi.org/10.5210/fm.v25i5.10129

Lundby, K. (2008). Editorial: mediatized stories: mediation perspectives on digital storytelling. New Media & Society, 10(3), 363-371. https://doi.org/10.1177/1461444808089413

Magaña R (2024) Es oficial, el 9 de marzo será el Día Nacional Sin Nosotras. Cimacnoticias. https://cimacnoticias.com.mx/2024/03/09/es-oficial-el-9-de-marzo-sera-el-dia-nacional-sin-nosotras/

McLean, N (2018). Rethinking publics and participation in a digital era: A case study of HOLAA! and African queer women’s digital interactions. Agenda, 32(2), 70–75. https://doi.org/10.1080/10130950.2018.1445345

Morfa-Hernández, G (2024). Ciberactivismo feminista y autoritarismo estatal. Una contribución a los estudios sobre la protesta social feminista. Hallazgos, 21(42), 157-191. https://doi.org/10.15332/2422409X.9716

Murua, G (2020) Feminismos transmediáticos. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, (117) https://doi.org/10.18682/cdc.vi117.4278

Pfleger, S (2021) Fuertes, libres, rebeldes. Hacia una identidad más agentiva del movimiento feminista en México. Millcayac: Revista Digital de Ciencias Sociales, 8(14), 325-348. ISSN-e 2362-616X

Rouhani, L (2019) Using digital storytelling as a source of empowerment for rural women in Benin. Gender & Development, 27(3), 573–586. https://doi.org/10.1080/13552074.2019.1664140

Naciones Unidas (2023) Desigualdad de género digital: el 90% de las jóvenes en los países de renta baja carece de acceso a internet. Noticias ONU. Mirada global Historias humanas. https://acortar.link/skcpGK

Schongut, N (2005) Perspectiva narrativa e investigación feminista: posibilidades y desafíos metodológicos. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 5 (1), 110 - 148. ISSN: 1688-7026

Scolari, C (2013) Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Grupo Planeta. ISBN: 978-84-234-1582-3

UNAM Global TV (2023, 18 de octubre) Un día sin nosotras. Y ustedes, hombres, ¿Qué van a hacer? Global TV. https://unamglobal.unam.mx/global_tv/un-dia-sin-nosotras-y-ustedes-hombres-que-van-a-hacer/

Villegas, P., y Semple, K (2020, 20 de febrero) Un día sin mujeres en México como señal de protesta. The New York Times. https://www.nytimes.com/es/2020/02/27/espanol/america-latina/un-dia-sin-nosotras-mexico.html

Published

2025-09-27

How to Cite

Mayoral Campillo, A. (2025). An An Approach to the Scope of Feminist Hashtag Activism: : The Case of #UnDíaSinNosotras on Social Media. Anuario De Investigación De La Comunicación CONEICC, (XXXII). https://doi.org/10.38056/2005aiccXXXII700